Qui construí les set portes de Tebes?

La II edició d’ARQU[in]Film, el cicle de cinema documental i arquitectura, reflexiona sobre la construcció com un art coral. Des de la ment de qui composa fins qui habita i viu els edificis, l’arquitectura és l’art més obert i participat. Cada documental s’acompanya d’un curtmetratge i d’un col·loqui posterior.

gehryfinger

Frank Gerhy opina sobre els seus crítics

L’actual director de la Biennal de Venècia i últim premi Pritzker, l’arquitecte xilè Alejandro Aravena, es deixa veure dos moments en el procés de construcció de 150 habitatges socials a Valparaíso, al país andí. El primer, afirma que l’acabat de les cases va a càrrec dels futurs propietaris; el segon, s’espolsa responsabilitats quan els flamants pisos sofreixen desperfectes per un aiguat. No visita mai l’obra. El documental 74 m2, de les xilenes Paola Castillo i Tiziana Panizza (2015), segueix el tortuós camí d’una comunitat maputxe per aconseguir una casa digna. Aquest documental va obrir divendres el cicle ARQU[in]Film a la Filmoteca de Catalunya, a la seva seu al Raval de Barcelona

Darrere els grans noms de despatxos i les llustroses volumetries hi ha una coral de professionals i participants en l’arquitectura. Demanda, concepció, projecció, construcció, recepció i ús són les fases de tot edifici en què se centra la segona edició d’ARQU[in]Film, una col·laboració de la Filmoteca de Catalunya, l’ArquinFAD i Ojo Cónico, que porta anys projectant documentals sobre arquitectura i ciutat a Barcelona. Vuit dels 13 curts i documentals s’estrenen per primer cop a l’Estat espanyol.

La programació d’enguany explora la complexitat del procés constructiu al llarg de set documentals i sis curtmetratges, des del 10 al 17 de juny. A The Man Who Prints Buildings (L’home que imprimia cases, de Jack Wake-Walker i Marc Webb, 2011) es presenta un Fritzcarraldo contemporani obstinat a fer de la impressió en 3D una tècnica constructiva. Les diferències en l’homogeneïtat de l’ús dels maons i dels prefabricats de formigó són matèria d’estudi a Zum Vergleich (En Comparança, de Harun Farocki, 2009) i Concrete Stories (Històries de formigó, de Lorenz Findeisen, 2014), respectivament. Elements (David Rapp, 2014), un collage que relaciona escenes de més de 100 pel·lícules amb els 15 elements bàsics de l’arquitectura segons Rem Koolhaas, centrarà la sessió especial del vespre del dilluns 13 al pavelló Mies van der Rohe de Montjuïc.

Els curts són el contrapunt de cada documental.  Una casa a Tijuana (Work in Progress, de Pablo Casals-Aguirre, 2013) s’enfronta a Frank Ghery conquerint Austràlia (Getting Frank Ghery, de Sally Aitken, 2015). Il Capo, de Yuri Ancarani (2010) mostrarà els suosos gestos dels picapedrers de marbre de Carrara just abans que obrers i residents de diversos països europeus expliquin la seva relació amb el formigó prefabricat a Concret Stories. La transformació d’un bloc de marbre en columna neoromana en el mateix vaixell que la transporta (The Column, d’Adrian Paci, 2013) precedeix al biòpic sobre Ove Arup: les presses i contradiccions del mercat global en relació amb la filosofia particular de l’enginyer més important del segle XX.

Finalment, cadascuna de les sessions va acompanyada d’una presentació o col•loqui, ja sigui amb el mateix director (David Rapp, d’Elements), artistes o experts en cada una de les temàtiques. Josep Maria Montaner, regidor d’habitatge de l’Ajuntament de Barcelona; Pol Massoni, de la Cooperativa d’arquitectes LaCol, i Joan M. Gual, de la Cooperativa d’habitatge en cessió d’ús La Borda, van debatre sobre la situació de l’habitatge social, la tenacitat dels veïns mobilitzats i les diferències de contexts de Xile i Catalunya a l’acabat del visionat de 74 m2. Preguntes d’arquitectes i no arquitectes que llegeixen… i veuen documentals.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s