Els infants dibuixen Reus

Els premis Baldiri Reixac, otorgats per la Fundació Carulla, han reconegut enguany “Dibuixa’m Reus!”, un projecte educatiu en forma de llibre-guia il·lustrat per 700 escolars de la capital del Baix Camp. La tríada d’art, pedagogia i patrimoni, el cor de l’experiència.

Nena_Casa_Navàs

Sessió de dibuix ala Casa Navàs, Reus. | Imatge cedida per Còdol Educació

 

“Jo estava tremolant perquè no sabia el que faria però quan vaig veure la Casa Gasull em van venir unes ganes de desmaiar-me perquè hi havia moltes decoracions”. En Matheu (9 anys el curs 2013-14) va plasmar in situ aquest edifici noucentista de Domènech i Montaner del centre de Reus. Com ell, alumnes de 2n, 3r i 4t de 15 escoles de Reus van dibuixar elements patrimonials de la seva ciutat. Els promotors, Còdol Educació, van rebre dilluns el guardó en un acte al Palau de la Generalitat.

Estatua_Prim

Escultura de Prim, d’Àlex Plaza, 8 anys

 

Maria Adzerias, mestra i codirectora de Còdol Educació, reconeix la tasca igent de mobilitzar 700 escolars en 29 grups per realitzar un taller educatiu (amb teatralitzacions, contes, maquetes, disfresses, etc.) en diferents punts de la ciutat i un segon taller a les escoles. Cada infant, doncs, ha realitzat un dibuix de dos elements patrimonials, 1.400 dibuixos en total. Escoles, institucions, professionals… Adzerias resumeix que es tracta “d’un projecte de ciutat. Ha fet falta la implicació de tot Reus”.

En la categoria d’assaig pedagògic i experiència didàctica, La Fundació Carulla reconeix el valor de l’estratègia educativa basada en l’art. Segons Albert Morelló, pedagog i l’altre codirector de Còdol, “per conèixer el patrimoni cal emocionar-se amb ell i quan l’infant surt de l’escola per observar, fixar-se en els detalls i dibuixar durant dues hores crea un vincle especial amb aquell element que estudia”. Alumnes d’il·lustració de l’Escola d’Art i Disseny de la veïna Tarragona enriquien les sessions de dibuix amb els nens i nenes.

Palau_Bofarull

Alumne de l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona assessorant dos escolars al Palau Bofarull de Reus. | Imatge cedida per Còdol Educació

Que els infants dibuixin per aprendre no és ni nou ni original. Sí que ho és que el seu aprenentatge és converteixi en ensenyança de tercers i sigui un regal per la ciutat. 200 dibuixos il·lustren una guia que serveix tant a visitants forans com a reusencs i reusenques. Per petits i per grans, però des de la mirada dels infants. “Perquè no hi ha moment més emocionant que quan el nen busca la teva mà i s’hi agafa per caminar plegats”, diu Carles Capdevila al pròleg.

També ha sigut, per tots i totes les participants, la seva primera experiència com a autors i autores. Alguns dels dibuixants van signar guies durant la diada de Sant Jordi. “Ells són els principals autors, nosaltres hem fet la tasca de l’educador, que és acompanyar”, defineix Morelló. La publicació va anar seguida d’una exposició amb un dibuix de cada infant a la Biblioteca Xavier Amorós de Reus. “El més difícil era seleccionar i descartar dibuixos per l’edició però fer-los sentir a tots igual de participants ha sigut la nostra prioritat”, puntualitza Adzerias.

La publicació de la guia Reus de la mà dels infants va provocar encara que una desena d’entitats, institucions i artistes escrivissin a les escoles per felicitar les autories. Entre ells, Salvador Juanpere, autor de l’escultura Nucli instal·lada en una rotonda de Reus i dibuixada per quatre infants de l’escola Mare Molas, els hi diu: “m’heu fet veure coses a la meva obra que jo no hauria pogut imaginar. M’heu fet adonar que són coses que jo hi volia dir sense saber-ho: els fruits dels arbres, les soques, el vent, la claredat de la llum…”.

Palau Bofarull_carrer

Sessió de dibuix al centre de Reus. | Imatge cedida per Còdol Educació.

El projecte ha servit per cohesionar la ciutat i per això ha obtingut el suport de l’Ajuntament de Reus, la Diputació de Tarragona i la Fundació Reddis. La mare d’un dels dibuixants, ambdós nouvinguts de Llatinoamèrica, confessa que el seu fill, acabada la lectura de la guia “tornava a començar”. Pedagogia, art i patrimoni que es converteixen en coneixement, sensibilitat i estima pel Reus del futur. De retruc, la millor de les inversions en patrimoni.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s