Noves maneres d’a-parc-ar a la ciutat

Divendres 18 de setembre se celebra la segona edició del Park(ing) Day a Barcelona, la jornada reivindicativa de l’espai urbà. El 55% dels nostres carrers i places és ocupat per la calçada, i bona part, destinat a aparcament. 40 places de zona blava seran transformades, per un dia, en una ciutat més imaginativa, verda i creativa.

La senyora Berta de Sant Antoni es va trobar, a l'acabar el Parking Day 2014, que tots els retalls que havia baixat al matí havien estat cosits. | Aleix Porta

La senyora Berta de Sant Antoni es va trobar, en acabar el Parking Day 2014, que tots els retalls que havia baixat al matí havien estat cosits. | Aleix Porta

Fa deu anys que a San Francisco van decidir, un divendres de setembre, pagar un parquímetre per tot un dia. Però no per deixar-hi cap vehicle, sinó per posar-hi unes cadires, unes begudes i, qui sap si una televisió o una barbacoa. Als Estats Units hom pot treure una piscina inflable al carrer. Si paga, és clar. La qüestió de fons és: Quantes coses estem deixant de fer en els nostres carrers per tenir aquests trastos aparcats durant tot el dia? Per què hem d’agafar el cotxe per anar fins un parc per fer el que podríem fer davant de casa?

Barcelona és una de les 200 ciutats que s’ha apuntat a aquesta iniciativa a tot el món i ja és el segon any que es duu a terme. L’objectiu és transformar places d’aparcament… en parcs. La cita és el tercer divendres de setembre i enguany hi participen fins a 60 entitats en 40 places repartides per 6 districtes de la ciutat. Per no perdre’s, s’ha penjat un mapa al web de l’organització.

Què es podrà veure aquest divendres? És un misteri. Propostes imaginatives i d’altres gens descabellades: l’any passat hi havia bancs i taules per menjar a l’aire lliure, espais expositius, espais de trobada, de lectura, de jardineria i horticultura. També una piscina de tardor, amb fulles de plataner. No és veritat que a les ciutats hi manqui espai. El que passa és que està molt mal repartit.

Objectiu: canviar el model de ciutat

En el 45% de l’espai públic s’hi concentren bancs, jardins, arbrat, fonts, terrasses, zones de joc… També espai per aparcar-hi les motos. Tota la resta està destinat al trànsit rodat, del que cotxes i motos són els principals actors. I el cotxe quan no funciona ocupa espai i quan funciona, contamina. S’han fet i es fan passes endavant (carrils bici, Bicing, reforma de la Diagonal, passeigs de Gràcia i de Sant Joan, pacificació de barris com Gràcia o el Poblesec, programa de les súperilles), però encara continuem amb un model de mobilitat basat en el cotxe, continuem superant les directrius europees en contaminació atmosfèrica i acústica. Ens falten zones verdes, horts, carrils per bicicletes…

Un jardí de calma entre el col·lapse de trànsit de la plaça Artós de Sarrià. | Aleix Porta

Un jardí de calma entre el col·lapse de trànsit de la plaça Artós de Sarrià. | Aleix Porta

L’organització de l’esdeveniment és el fruit de la tasca coordinada d’entitats mediambientals, d’arquitectura, veïnals, de jardineria i horticultura que hi ha a Barcelona. No, no és un acte de la Festa Major de la Mercè, però es vol que la gent hi participi. Per això s’han imprès 3.000 tríptics i es convida la gent a la gimcana que s’ha preparat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s